Generiek kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan'

Verzorgende Pratend En Lachend Met Oudere Cliënt

Steeds meer mensen met een complexe zorgvraag willen langer thuis wonen. Of ze gaan op basis van een Volledig Pakket Thuis (VPT) in een tussenvorm wonen. Als zij uiteindelijk naar het verpleeghuis verhuizen, hebben zij vaak zwaardere zorg nodig dan in het verleden. Tegelijkertijd weten we dat er minder collega’s zijn. Dat vraagt om bijstelling van ieders verwachtingen. We moeten de komende jaren de zorg anders gaan organiseren. Dat geldt voor ons als zorgprofessionals en het vraagt ook iets van de samenleving.

Daarom hebben verschillende partijen in de zorg, waaronder V&VN, het Generiek kompas 'Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ opgesteld, met minder vaste regels en meer ruimte voor zeggenschap. Een groot aantal zorgprofessionals was bij de totstandkoming betrokken. Op deze pagina lees je alles over dit Kompas.

Sinds 1 juli 2024 werkt iedereen in de praktijk volgens het Kompas: alle zorgprofessionals in de wijk, het verpleeghuis en de woonzorgcentra. Samenwerken met informele zorg staat ook nadrukkelijk in het Kompas opgenomen. Iedereen werkt met elkaar samen vanuit zijn of haar eigen rol.

Het Kompas heeft de kwaliteitskaders wijkverpleging en verpleeghuiszorg vervangen, evenals het addendum voor Wlz-zorg thuis.

Samen met de cliënt

Het belangrijkste uitgangspunt van het Kompas is dat er ruimte moet zijn voor leren en verbeteren. Het gaat erom wat de zorg voor de cliënt oplevert. Kwaliteit van bestaan en het resultaat van de zorg staan centraal. Samen met de cliënt kijk je hoe de zorg beter kan. Dat is ook waar de inspectie op let als zij langskomt om te kijken naar kwaliteit en veiligheid. In het Kompas staat wat cliënten en hun naasten van jou als zorgprofessional mogen verwachten, wat jij van je werkgever mag verwachten en hoe we met zijn allen beter kunnen samenwerken om aan te sluiten bij de wensen van de cliënt. Een belangrijk doel van het Kompas is om te zorgen voor meer eenheid in de kwaliteit van het vak.

5 bouwstenen

Goede zorg sluit aan op mogelijkheden en wensen van de zorgvrager en draagt bij aan kwaliteit van bestaan. Zorg begint daarom altijd met een goed gesprek, waarbij breder gekeken wordt dan alleen de zorgvraag. Dat gesprek is niet eenmalig. Het komt regelmatig terug in het contact met de zorgvrager.

Goede zorg is ingebed in netwerken. Zowel het sociale netwerk van de zorgvrager als het professionele netwerk waarin professionals met verschillende deskundigheden met elkaar samenwerken.

De zorg moet goed georganiseerd worden. Zo moet de deskundigheidsmix van professionele teams passen bij de zorgvraag. Een passende deskundigheidsmix is gebaseerd op drie essentiële elementen: signaleren, beschikbaarheid en samenwerking. Ook moet er ruimte zijn voor professionele zeggenschap.

Kwaliteit steunt op vakbekwame professionals. Zij hebben ruimte nodig voor leren en ontwikkelen. Scholing is belangrijk, maar ook het terugkoppelen van kwaliteitsinformatie naar de professionele teams, zodat zij kunnen reflecteren en leren.

Om te kunnen leren en ontwikkelen is inzicht in kwaliteit nodig. Daarom is afgesproken dat zorgorganisaties jaarlijks een kwaliteitsbeeld maken dat gebaseerd is op de vier bovenstaande bouwstenen. Een deel is verplicht (het meten van cliëntervaringen/PREM), een deel is vormvrij. Het kwaliteitsbeeld komt tot stand in afstemming met professionals, bijvoorbeeld in samenwerking met de VAR/PAR.

Wat doet V&VN? 

V&VN zet zich in voor de positie en de belangen van verzorgenden, verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten in deze beweging. We hebben ervoor gezorgd dat de thema’s die belangrijk zijn voor onze leden er goed in verwerkt zijn. Dat gaat over een passende deskundigheidsmix, professionele zeggenschap en ontwikkelmogelijkheden. We zijn betrokken bij de uitwerking van alle bouwstenen. Ook hier staat ruimte voor zeggenschap van zorgprofessionals weer centraal.

Een aantal bouwstenen moet nog verder uitgewerkt worden. Bijvoorbeeld in de vorm van een handreiking. Zo wordt er een handreiking ontwikkeld om te komen tot een passende deskundigheidsmix, een handreiking met tools voor leren en ontwikkelen en V&VN gaat meet-ups organiseren rondom professionele zeggenschap. Ook wordt er nog een versie van het Kompas gemaakt voor professionals.

Wat kun jij doen?

Lees in het kort wat het Kompas is en wat er van jou als verpleegkundige, verpleegkundig specialist of verzorgende wordt verwacht. Ga vervolgens het gesprek aan met jouw cliënt of bewoner om de zorg nog beter af te stemmen. En kijk met je werkgever hoe het Kompas voor jouw organisatie werkt.

Wees je bewust van jouw rol in de kwaliteit van zorg en kwaliteit van bestaan. Vraag in jouw organisatie wat de uitkomsten zijn van de metingen op indicatoren en kijk samen met jouw team hoe jullie hiervan kunnen leren.

Als je wilt meepraten over het kompas en de handreikingen, meld je dan aan voor de klankbordgroep door een mail te sturen aan kwaliteitskompas@venvn.nl.

Open Generiek Kompas

Samen maken we de zorg beter. Word lid!

Wij zijn de verpleegkundigen, verzorgenden IG en verpleegkundig specialisten van Nederland. Verenigd in V&VN zetten we ons in voor (kennis)ontwikkeling en het versterken en positioneren van onze beroepen. Wil jij zeggenschap over jouw vak? Sluit je dan bij V&VN aan! Met ruim 100.000 leden vormen we één krachtige stem. Van de werkvloer tot in politiek Den Haag.

Ontwerp Zonder Titel (15)